棄守家庭日

今天是星期日,中午二女兒外出了,我問她回家吃晚飯嗎?她說嗯。不過當時已差不多二時了,可準時七時回家晚飯嗎?我當然不相信,所以叫她還是與同樣遲歸的父親一起吃好了。小女兒聽見我們的對話便說,今晚又只剩我們兩個了。我回她一句說,再過一陣,連你也夜歸或不回家晚飯,就只有我一個了。她沒有再說下去,大槪是被我的語氣嚇怕了。

其實如果今天不是星期日,我是不會反應得有點強烈的。工作天日連夜地拚搏盡興,眼中心中無家無家人,我都可以接受;但星期日一家人四散,各人不願盡能力堅守這一天的共聚共桌,在一而再、再而三之後,我決定棄守了。一個人傻呼呼地守,費煞思量在周章一頓晚飯,但是四個人有兩個總是要拱手相送這一天、甚至其實只是要求一頓晚飯的時間給家以外的人和事,我就更顯得傻、迂腐。縱使我知道我不傻、也不迂腐,我只是覺得不值,沒意思。

決意放棄一點也不好受,但總是比仍然要知性地等候失望少一點自虐。

星期日,有什麼特別?若有人讀到這裡仍在問這個問題,算了,你走吧。

Comments

龔立人 said…
Don't give up. We will work together to maintian Sunday as family eating day.
Karrie said…
下次同番你食飯, 唔好唔開興!
Francis Kung said…
"The very fact that your partner is not happy is a problem in itself.
It does not matter what the cause is, whether you agree, whether you disagree, whether you think your partner is unreasonable or petty.
The problem has to be recognised as a joint problem and it needs a joint solution, so it does not leave both a new problem."
Francis Kung said…
Life is like juggling a few balls.

The ball that represents career is made of rubber.
If we drop them, it will bounce back.

But the ball that represents family is made of glass.
If you drop it, it doesn't come back.

Popular posts from this blog

突尼西亞之旅 3.4 ~ 3.15 (一)

記奶奶辭世